بررسی تخصصی نحوه محاسبه دیه تصادف

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
27/فوریه/2022

مبحث نحوه محاسبه دیه تصادف
مبحث نحوه محاسبه دیه تصادف کار بسیار تخصصی و دقیقی است که حتما باید توسط کارشناسان این رشته، پزشکی قانونی و مراجع قضایی انجام شود.

اما در اینجا با برخی از روش‌ها ومبحث نحوه محاسبه دیه تصادف و انواع جراحات به صورت کلی آشنا می‌شویم.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در دیه جرح به آن توجه نمود این است که ماه حرام فقط در موارد فوت ملاک محاسبه دیه تصادف است، و دیه جرح و شکستگی بر اساس دیه ماه عادی محاسبه می‌گردد.

انواع جراحات و محاسبه دیه جرح :

جراحت انواع مختلفی دارد و هر یک از این جراحات از یک خراشیدگی سطحی گرفته تا بریدگی‌های بسیار عمیق دیه متفاوتی دارند.

مهم‌ترین نکته در مورد دیه جراحات این است که طول زخم و تعداد بخیه در محاسبه دیه از اهمیت چندانی برخوردار نیست و ملاک و نحوه محاسبه دیه بر اساس عمق جراحت است. در جراحاتی که هم عمق زیادی دارند و هم طول زیادی تعدد جراحت ملاک محاسبه است.

مثلا بریدگی عمیقی که سطح وسیعی از عضو را دربر گرفته می‌تواند چند دامیه (در ادامه در مورد نام انواع جراحات توضیح خواهیم داد) داشته باشد.

هر چه جراحت عمیق‌تر و به استخوان نزدیک‌تر باشد درصد دیه بیشتری به آن تعلق می‌گیرد.

نحوه محاسبه دیه جراحت تصادف در قانون مجازات اسلامی

هرگاه یکی از جراحت‌های حارصه، دامیه، متلاحمه، سمحاق و موضحه (موارد نامبرده در بندهای «الف»تا «ث» ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی) در جایی از بدن غیر از سر و صورت واقع شود، در صورتی که آن عضو دارای دیه معین باشد، دیه به حساب نسبت‌های فوق از دیه آن عضو تعیین می شود و اگر آن عضو دارای دیه معین نباشد، ارش ثابت است.

تعریف دیه :

بر اساس تعاریف قانونی، دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم‌مقام او گرفته‌می‌شود. میزان دیه ازسوی دادگاه تعیین شده‌است.

نحوه محاسبه دیه تصادف و خسارت از بیمه :

اشخاص ثالث در تصادفات تحت هر شرایطی (بجز تقلب و تبانی بیمه‌گذار و شخص ثالث)، دیه فوت و نقص عضو را دریافت می‌نمایند.

حتی اگر راننده مقصر حادثه فاقد گواهی‌نامه و یا حتی فاقد بیمه‌نامه باشد؛ در این حالت دیه به صورت یکجا به فرد زیان‌دیده پرداخت می‌شود و راننده مقصر حادثه به صندوق تامین خسارت‌های بدنی معرفی شده و دیه برای وی قسط‌بندی می‌شود. (البته بعد از گذراندن مراحل اداری و قانونی آن)

بنابراین صحنه تصادف را تحت هیچ شرایطی ترک نکنید. در آن صورت اگر فرد مجروح فوت کند قتل شبه عمد بوده دردسرهای بعدی آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

قوانین پرداخت و محاسبه دیه تصادف منجر به جراحت
در مورد محاسبهدیه تصادف ، قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه ماده شانزده بیانگر آن است که اگر در تصادفات رانندگی که تنها موجب آسیب دیدگی شده اما شخصی فوت نکرده است، صندوق تامین خسارت‌های بدنی یا بیمه‌‎‌کننده وسیله نقلیه‌ی فرد مقصر باید بعد از دریافت کردن گزارش کارشناسی راهنمایی و رانندگی و یا گزارش پزشک قانونی (تنها در صورت لزوم) حداقل پنجاه درصد از دیه تقریب‌زده را به شخص ثالث مورد خسارت بپردازد.

لازم به ذکر است در تصادفات رانندگی منجر به فوت از منظر محاسبه دیه تصادف ، شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورتیکه راننده مقصر با وراث متوفی به توافق رسیده باشند بدون هیچ رأی از مراجع قضائی، دیه وارد شده را پرداخت کنند.

تصادفاتی که متاسفانه به مرگ منتهی می‌شوند دو جنبه عمومی و خصوصی دارند که جنبه عمومی مجازات حبس کشیدن یا مجازات به شکل نقدی است. مجازات خصوصی آن پرداخت دیه می‌باشد و در صورتیکه اولیای دم درخواست مطالبه نمایند قابل اجرا و پرداخت می‌باشد.

مطابق قانون مجازات اسلامی ماده ۷۱۴ هرگاه بی احتیاطی یا نداشتن مهارت کافی راننده برای هر وسیله‌ی نقلیه‌ای به قتل غیرعمد منتهی شود فرد به شش ماه تا سه سال حبس و علاوه برآن پرداخت دیه (در شرایطی که اولیا دم درخواست کنند) محکوم می‌‌گردد.
درباره محاسبه دیه تصادف در تصادفات رانندگی منجر به قتل، قتل به صورت غیرعمدی محسوب شده و مقصر ضامن پرداخت دیه به صورت تمام و کمال می‌باشد.
بر اساس قانون مجازات جدید طبق بند ب ماده ۵۳۸ در مواردی که فرد مصدوم شده در تصادف به سبب مصدومیت‌های متعدد فوت می‌شود در صورتیکه به دلیل تمام صدمات وارده مرگ یا قطع عضو یا آسیب بزرگتر رخ داده است، فقط دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر ناشی از آن ثابت شده و اگر به دلیل فقط برخی از صدمات وارده باشد، دیه برای صدمات مسری در دیه نفس، عضو و یا آسیب بزرگتر تداخل کرده و دیه صدمات به شکل غیر مسری، به صورت جداگانه محاسبه می‌گردد.
شرکت‌های بیمه طبق بیمه‌نامه متعلق به فرد درباره محاسبه دیه تصادف، مسئولیت محاسبه و پرداخت دیه را برعهده دارند، با این حال این خسارات باید در حکم دادگاه قید شده باشد. چون در غیر این صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت نمی‌داند.
برای حالتی که هزینه‌ها که مازاد بر دیه هستند برای مثال هزینه بیمارستان با این که بین دادگاه‌ها اختلاف رویه وجود دارد، ولی این هزینه‌ها مازاد بر دیه قابل مطالبه بوده و فرد زیان‌دیده می‌تواند با تسلیم دادخواست حقوقی، این هزینه‌ها را از مقصر درخواست کند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*
*