نحوه محاسبه دیه تصادف در شرایط مختلف

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
27/فوریه/2022

نحوه محاسبه دیه تصادف در صدمات :

نحوه محاسبه دیه تصادف در صدمات ، که موجب تغییر رنگ پوست و تورم می‌شود را میتوان به راحتی و از طریق مراجعه به مراجع ذیربط پیدا کرد اما ما در اینجا به نکات مهمی درباره نحوه محاسبه دیه تصادف برای شما پرداخته ایم.

سیاه شدن پوست صورت، شش هزارم دیه کامل (۰٫۰۰۶)
کبود شدن پوست صورت، سه هزارم دیه کامل (۰٫۰۰۳)
سرخ شدن پوست صورت، یک و نیم هزارم دیه کامل (۰٫۰۰۱۵)

در نحوه محاسبه دیه تصادف صدمات ، با اعداد اعشاری کافی‌ست آنها را در مبلغ دیه کامل ضرب نمایید.

مثلا وقتی دیه کبودی یک و نیم هزارم دیه کامل تعیین شده آن را در مبلغ دیه امسال یعنی ۲۷۰ میلیون ضرب می‌نماییم.

۲۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۰٫۰۰۱۵ = ۴۰۵,۰۰۰

برابری دیه زن و مرد در پرداخت بیمه

همانطور که می‌دانید دیه زن و مرد در دین اسلام متفاوت است و دیه زن کمتر از دیه مرد است؛ اما نکته مهم این است که طبق قوانین جدید، و طبق دیه سال ۹۸ ، در تصادفات دیه زن و مرد برابر است! یعنی در صورتی که در اثر حوادث مربوط به خودرو شخص ثالث فوت کند یا دچار نقص عضو شود؛ چه زن باشد چه مرد، نحوه محاسبه دیه تصادف برای آنها یکسان بوده و برابر پرداخت میشود .

تفاوت دیه و ارش :

دیه در لغت به معنای خون‌بها و نوعی مجازات است؛ مطابق قانون میزان دیه در شرع و قانون مشخص شده؛ حکم پرداخت دیه مستلزم درخواست شخص آسیب‌دیده و درصورت فوت اولیای دم و افرادی که دیه را به ارث می برند است.

شکایت دیه از طریق دادسرا و دادگاه کیفری صورت می گیرد و نیازی به تقدیم دادخواست ندارد گرچه اگر بخواهیم دیه را از طریق دادگاه حقوقی مطالبه کنیم، نیاز به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی دارد.

مطابق قانون ارش، دیه‌ای است که مقدار و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت فرد آسیب‌دیده و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد، مگر این که در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود».

ارش نیز همچون دیه، از طریق دادسرا و دادگاه کیفری رسیدگی و مورد حکم قرار می گیرد. در حال حاضر، دادگاه‌ها با توجه به ماده یک قانون نظام پزشکی، تعیین ارش را به پزشکی قانونی محول می‌کنند گرچه تکلیفی برای ارجاع به پزشکی قانونی ندارند.

برای محاسبه دیه تصادف بر اساس قواعد و قوانین روز و همینطور توجه به ارکان دین مبین اسلام با گروه وکلای رستاد تماس بگیرید .

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*
*