چرا توقیف اموال برای مهریه کاربردی است

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
26/فوریه/2022

اینکه چرا توقیف اموال برای مهریه کاربردی است سوالی است که برای بسیاری از شما وجود دارد . مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد نکاح ، مرد تعهد می کند که به زوجه بپردازد. ما در این نوشتار به طور مختصر منابع و احکام حقوقی مهریه را بیان می کنیم. بنابراین مهریه مالی است که به هنگام عقد نکاح برای ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می گردد و صداق – صداقیه، کابین و قرض هم نامیده می شود. مهریه عندالمطالبه است یعنی به محض انعقاد عقد نکاح زوجه مالک مهریه می شود .

اینکه چرا توقیف اموال برای مهریه کاربردی است سوالی است که برای بسیاری از شما وجود دارد .

مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد نکاح ، مرد تعهد می کند که به زوجه بپردازد. ما در این نوشتار به طور مختصر منابع و احکام حقوقی مهریه را بیان می کنیم. بنابراین مهریه مالی است که به هنگام عقد نکاح برای ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می گردد و صداق – صداقیه، کابین و قرض هم نامیده می شود. مهریه عندالمطالبه است یعنی به محض انعقاد عقد نکاح زوجه مالک مهریه می شود . در صورت بطلان نکاح و یا فسخ آن از طرف مرد یا زن مهریه به زن تعلق نمی گیرد و مبحث توقیف اموال برای مهریه در این صورت منتفی است . در زمان عقد زوجین می توانند توافق نمایند که شخص خاصی ضمانت پرداخت مهریه را بنماید یا تضمین جهت پرداخت آن اخذ شود. بعد از فوت زن مهریه از طریق وراثت قابل مطالبه می باشد . یعنی وراث می توانند به نسبت سهم الارث ادعای مهریه را داشته باشند.

درخواست توقیف از طرف زوج

زمانی که مرد دادخواست طلاق را تقدیم دادگاه نماید باید کل مهریه زوجه را پرداخت کند.

درخواست طلاق از طرف زوجه

طلاق از طرف زن از نوع طلاق بائن بوده و زوجه باید در قبال مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد و این مال در اغلب موارد مقداری از مهریه زن می باشد که زوجه آن را بذل می نماید.

مسیر توقیف اموال برای مهریه

زن می تواند با معرفی اموال و دارایی شوهر از اجرای ثبت، تقاضا کند اموال او توقیف شود و به سمت توقیف اموال برای مهریه برود . نیز می تواند مطالباتی را که شوهر از اشخاص دیگری دارد و یا موجودی حساب های بانکی او را توقیف کند. زن همچنین می تواند تقاضای توقیف حقوق شوهر را از سازمان ها و موسسه های دولتی و یا خصوصی بکند و تا میزان یک چهارم حقوق (مادام که شوهر متأهل است) و نیز یک سوم آن را (در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و تا زمانی که شوهر زن دیگری اختیار نکرده، توقیف کند. اگر مهریه سکه یا طلا باشد و شوهر نتواند اصل آن را بپردازد، قیمت روز مطالبه آن ها (روزی که زن آن را از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه میکند) ملاک اجرای قانونی حکم است. اگر سند ازدواج رسمی نباشد، زن برای مطالبه مهریه خود باید از روش تسلیم دادخواست به دادگاه اقدام کند.

در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی پاسخ این سوال که چرا توقیف اموال برای مهریه کاربردی است ، بپردازیم.

در چه شرایطی مهریه زن نصف میشود ؟

اگر شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهت فسخ به دلیل عنن (ناتوانی جنسی مرد) صورت بگیرد در این مورد نیز زن مستحق نصف مهر می باشد. اما هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهاتی غیر از عنن فسخ شود زن حق مهر ندارد و در این صورت مهریه به او تعلق نمی گیرد.

همانطور که می دانیم عقد دائم و موقت و چه با سند رسمی یا عادی مهریه از سوی زوجه قابل مطالبه است، از طرفی مهریه چه عندالمطالبه و چه عندالاستطاعه باز هم از سوی زوجه قابل مطالبه است فقط در مهریه عند الاستطاعه زوج می بایستی استطاعت مالی زوج برای پرداخت مهریه را با معرفی اموال اثبات نماید

توقیف اموال برای مهریه در قوانین ایران با توجه به جنبه دینی و فقهی آن برای دفاع از حقوق مالی زن ایجاد شده و هموتره قانونگذار آن را مورد توجه قرار داده اما نباید این نکته را دور از توجه قرار داد که مردان زیادی با ابزار توقیف اموال برای مهریه در دست همسران خود با چالش های متفاوت و عدیده ای روبرو شده و گاها اموال خود را به کلی و یا بخش مهمی از آن ها را از دست میدهندذ . به همین جهت قانونگذار در سالهای اخیر با اعمال قوانین جدیدی در راستای عندالاستطاعه کردن مهریه و نیز حکم به اجرایی نشدن توقیف اموال برای مهریه و اخذ آن با ضمانت اجرای قانونی برای مهریه های بالاتر از صد و ده سکه ، قدری مقابل دفاع از حقوق مردان هم ایستاده و قوانین قبلی رادر جهت دفاع مطلق از زن بابت توقیف اموال برای مهریه را نقض کرده است .

مراحل اخذ مهریه و توقیف اموال برای آن
همچنین بهتر است بدانیم قانون گذار ما برای مطالبه مهریه از سوی زن، هیچگونه شرطی قرار نداده است بنابراین زوجه برای دریافت مهریه

حتما لازم نیست دلیل خاصی ارائه دهد حتی ممکن است زوجه علاقه بسیار زیادی به زوج داشته باشد و از زندگی با او راضی باشد.

با این حال در اکثر موارد هنگامی که زن و شوهر در زندگی مشترک دچار اختلاف می شوند، زوجه اقدام به گرفتن مهریه می کند که

در این خصوص پیشنهاد می شود خانم برای اطلاع دقیق و درست از حقوق خود از یک وکیل باتجربه مشاوره بگیرد.
چنانچه زوجه بخواهد از حق قانونی و شرعی خود استفاده کند،

هرچند پیشنهاد ما در این گونه پرونده ها استفاده از وکیل پایه یک دادگستری برای پیگیری پرونده می باشد،

با این حال اگر خود زوجه بخواهد شخصا  اقدام به مطالبه مهریه نماید باید چند نکته را مورد توجه قرار دهد:

نکته اول این که چنانچه شوهر اموالی به نام خود داشته باشد و مهریه در سند رسمی نکاح ثبت شده باشد،زن می تواند برای دست یابی سریع تر به طلبش،

به دایره اجرای ثبت مراجعه کند و با معرفی اموالی از شوهرش، تقاضای توقیف و فروش آن اموال را بنماید اداره اجرای ثبت اسناد رسمی

پس از در خواست زن، استعلامی در خصوص اموال مورد نظر می گیرد.

چنانچه پس از استعلام معلوم گردد شوهر مالی به نام خود دارد،دایره اجرای ثبت اقدام به توقیف اموال و فروش آن طبق ضوابط‌ قانونی می نماید.

برای اطلاع از نحوه توقیف اموال برای مهریه با گروه وکلای رستاد تماس بگیرین و علاوه بر اون در این وبسایت به مقاله های مرتبط و کاملی که در رابطه با توقیف اموال برای مهریه تنظیم شده است ، مراجعه و اطلاعات مهمی را که در این زمینه برای شما جمع آوری کرده ایم را مطالعه نمایید .

توقیف حقوق برای مهریه

درباره توقیف اموال برای مهریه همچنان میتوان گفت که چنانچه زن بخواهد حقوق ماهیانه مرد را توقیف ننماید در واقع این حقوق را از سازمان ها و موسسات دولتی یا خصوصی تقاضا می کند که مطابق قانون ، بنا بر ماده ۹۶ قانون اجرای احکام : محکوم له ( زوجه ) حق دارد از محکوم علیه ( زوج ) به میزان یک سوم یا یک چهارم در شرایط متفاوت توقیف نماید و این امر ارتباطی به معسر بودن یا نبودن محکوم علیه ندارد و منصرف از بحث اعسار به تقسیط است .

نکته : دادگاه می تواند با بررسی شرایط مالی کارمند محکوم علیه و خارج از محدوده زمانی ذکر شده در ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی به تقسیط محکوم به به مبلغ بیش از یک سوم یا یک چهارم از حقوق مرد رای می دهد .

با بررسی ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی ارگان هایی که شامل توقیف حقوق برای مهریه می گردند به شرح زیر است :

از حقوق و مزایای کارکنان و سازمان ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت و شرکت های دولتی و شهرداری ها و بانک ها و شرکت ها و بنگاه های خصوصی و نظایر آنها در صورتی که دارای زن و فرزند باشد ربع والا ثلث توقیف می شود .

حقوق و مزایای کارکنانی که ذکر کردیم قابلیت توقیف برای مهریه را دارند اما در مورد سایر دریافتی ها اعم از عایله مندی ، کارها و فعالیت های مازاد بر تکلیف همچون اضافه کاری ، حق التدریس ، حق تالیف و امثال آنها قابلیت توقیف ندارند .

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه

به طور مثال اگر توقیف ملک مدنظر باشد با مراجعه به اداره ثبت اسناد دادن اطلاعاتی در مورد ملک از جمله پلاک ثبتی و موارد دیگر از اداره ثبت اسناد نامه ای جهت توقیف ملک اخذ می نماید .

اگر مورد مدنظر حساب بانکی باشد برای توقیف آن در قالب توقیف اموال برای مهریه باید آن را مسدود نموده و برای این کار باید به بانک مرکزی مراجعه نماید و با ارایه مدارک درخواست مسدود کردن حساب را بنماید .

اگر مورد مدنظر توقیف خودرو باشد باید به پلیس راهور مراجعه کند و با ارایه مدارک درخواست توقیف خودرو را بنماید و اگر مورد مدنظر ممنوع الخروج کردن مرد باشد باید با مراجعه به اداره گذرنامه و ارایه مدارک درخواست نامه ای مبنی به ممنوع الخروجی مرد را بنماید .

شایان ذکر است توقیف اموالی را که در بالا نام بردیم تا پرداخت کامل مهریه رفع توقیف نمی شوند .

توقیف منزل مسکونی و آپارتمان بابت مهریه

منظور از توقیف اموال یا تامین خواسته این است که خواهان در دعوای حقوقی قبل از صدور حکم با پیش دستی و آینده نگری و در جهت جلوگیری از انتقال اموال توسط خوانده اقدام به مطالبه حقوق مالی خود به همراه تقاضای توقیف و تامین خواسته بنماید.دعوای مطالبه مهریه از این جهت تفاوتی با سایر دعاوی ندارد و به طور کلی و در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و قانون آیین دادرسی مدنی و لحاظ مستثنیات دین، زن می تواند اموال شوهر خود را در قالب مطالبه مهریه توقیف نماید البته در خصوص توقیف منزل مسکونی شرایط ویژه ای وجود دارد که باید رعایت شود.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*
*